Postanowiłeś otworzyć lodziarnię? Może to być naprawdę świetny biznes, ale warto się dobrze przygotować do jego prowadzenia. Sporządzenie dokładnego biznesplanu powinno być jednym z pierwszych kroków, jakie podejmiesz. Nie jesteś pewien, jak powinien wyglądać i co zawierać? Potrzebujesz porad dotyczących planowania biznesu lodowego? Przeczytaj poniższy tekst!

Własna lodziarnia – czego potrzebujesz?

Dla niektórych własna lodziarnia to spełnienie dziecięcych marzeń. Inni widzą w niej przede wszystkim szansę na godny zarobek. Niezależnie jednak od tego, co pcha Cię w tę stronę, musisz się dobrze przygotować. Zdobycie jak największej ilości informacji związanych z prowadzeniem i specyfiką biznesu lodowego to podstawa. Kolejno będziesz musiał podjąć wiele decyzji. Następnie czas na biznesplan. Lodziarnia zacznie powstawać dopiero na kolejnym etapie. Od czego więc zacząć?

Prowadzenie lodziarni być może wydaje się proste, ale w rzeczywistości wymaga sporej wiedzy i zaangażowania. To biznes gastronomiczny, a więc taki, który musi spełniać wiele specyficznych wymogów – np. sanitarno-epidemiologicznych. Jak każda działalność gospodarcza wymaga też skrupulatnego dbania o finanse i rachunkowość, płacenia podatków, zatrudniania i szkolenia pracowników, działań marketingowych itd. Ponadto żadna lodziarnia nie może się obejść bez specjalistycznego sprzętu. Nawet jeśli tylko planujesz sprzedawać gotowy produkt, potrzebna Ci będzie chociażby witryna na lody i zamrażarka do przechowywania dodatkowych kuwet. Własna produkcja jest jeszcze trudniejsza, bowiem wówczas potrzebne są maszyny do produkcji lodów oraz odpowiednie know-how.

To może Cię zainteresować: Własna produkcja lodów kraftowych – lista urządzeń na start

Biznes lodowy – od czego zacząć?

Zanim jednak zaczniesz zajmować się wszelkimi wymaganiami, musisz podjąć kilka ważnych decyzji. Lodziarnia może bowiem przyjąć wiele różnych form. Powinieneś zastanowić się między innymi:

  • czy chcesz prowadzić lokal stacjonarny, czy też lodziarnię mobilną;
  • czy chcesz sprzedawać lody z „okienka”, czy też mieć pełnoprawny lokal ze stolikami; możesz również połączyć lodziarnię z kawiarnią lub cukiernią;
  • gdzie chcesz prowadzić swój biznes lodowy – w miejscowości turystycznej, centrum dużego miasta, na osiedlu mieszkaniowym, a może w galerii handlowej;
  • czy chcesz prowadzić własną produkcję, czy też jedynie sprzedawać lody;
  • czy produkcja ma się odbywać w lokalu, czy poza nim;
  • czy lodziarnia ma działać sezonowo, czy też całorocznie.

Dopiero gdy doprecyzujesz te kwestie, będziesz mógł się zająć dokładnym planowaniem swojego biznesu. Jeśli nie jesteś pewien odpowiedzi na powyższe pytania, zasięgnij rady bardziej doświadczonych. Poszukaj artykułów eksperckich na ten temat, skorzystaj z doradztwa lub zapisz się na kurs. Możesz zgłosić się do MK Komi – chętnie pomożemy Ci dowiedzieć się więcej o sprzedaży i produkcji lodów. Od nas dowiesz się również, na co zwracać uwagę, wybierając urządzenia, jak prowadzić reklamę lodziarni i jak zadbać o najlepszą lokalizację. Chcesz dowiedzieć się więcej o specyfice biznesu lodowego? Zapraszamy do kontaktu!

Biznes lodowy w formie mobilnej lodziarni na kółkach - mk-komi.pl
Lodziarnia może być lokalem stacjonarnym albo mobilnym, „budką” albo miejscem, w którym można usiąść przy stoliku. To od Ciebie zależy, jaki rodzaj biznesu lodowego wybierzesz. Musisz jednak zdecydować jeszcze zanim sporządzisz biznesplan, ponieważ znacząco wpływa to na strategię, konkurencję czy koszty.

Biznesplan lodziarni – czy na pewno go potrzebujesz?

Istnieje wiele powodów, dla których warto sporządzić biznesplan. Lodziarnia zwykle wymaga szeregu pozwoleń i załatwiania rozmaitych formalności. biznesplan sprawia, że jako początkujący przedsiębiorca możesz znacznie bardziej precyzyjnie przedstawić swoją wizję. W wielu przypadkach biznesplan jest także podstawą ubiegania się o dofinansowanie lub kredyt.

Jeśli nie masz potrzebnych środków finansowych, a marzy Ci się własna lodziarnia, biznesplan będzie jednym z ważniejszych dokumentów pozwalających na pozyskanie finansowania w postaci dotacji czy kredytu lub też partnera czy inwestora. Dokładny plan działalności pomoże również Tobie – dzięki niemu nie zapomnisz o żadnym ważnym aspekcie działalności i będziesz mógł kontrolować, czy biznes rozwija się zgodnie z przewidywaniami. Pomoże on również już na wstępie sprawdzić, czy lodziarnia ma szansę na sukces.

Lodziarnia – biznesplan dla Twojej firmy

Jak sporządzić biznesplan lodziarni? Jeśli nie masz doświadczenia w przygotowywaniu tego typu dokumentów, możesz posłużyć się wsparciem ekspertów lub skorzystać ze wskazówek dostępnych w internecie i literaturze. W sieci można też kupić gotowe wzory biznesplanów dla różnych typów działalności, które pomagają w zachowaniu odpowiedniej struktury i zawarciu w dokumencie wszystkich potrzebnych informacji.

 Biznesplan lodziarni powinien zawierać takie punkty, jak:

  • nazwa firmy,
  • opis działalności,
  • cele,
  • charakterystyka produktu wraz z informacjami o popycie,
  • strategia cenowa i przewidywane wydatki,
  • wkład finansowy,
  • opis grupy docelowej odbiorców,
  • analizę SWOT,
  • opis konkurencji,
  • planowane działania marketingowe,
  • plan rozwoju firmy,
  • analizę i prognozę finansową,
  • wyszczególnienie wydatków do poniesienia w ramach wkładu własnego oraz ewentualnego dofinansowania, jeśli zamierzasz się o nie starać.

Bardziej szczegółowe biznesplany zwykle sporządza się przy chęci pozyskania finansowania. Jeśli zamierzasz oprzeć biznes wyłącznie o wkład własny, wystarczy nieco prostszy dokument. Nie warto jednak rezygnować z jego przygotowywania – biznesplan lodziarni to bowiem bardzo dobry wyznacznik do rozpoczęcia działalności, która odniesie sukces.